De eerste week - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Marloes Kuijpers - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Marloes Kuijpers - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Marloes Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Marloes

05 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

Hallo allemaal

Anderhalve week op Curacao zit erop, dus ik dacht tijd voor een berichtje! Voor degene die het nog niet weten, ga ik het komend half jaar mijn minor volgen op Curacao. Ik zal een dag in de week naar school gaan en vier dagen stage. De eerste week van mijn minor periode heb ik nog vrij gehad, omdat de lessen een week later begonnen dan in het zuiden van Nederland. Daarom was ik een week eerder naar Curacao vertrokken, om alvast even te wennen. Dat was wel erg fijn. Zo kon ik wennen aan het klimaat en de gewoonten, konden we alles op ons gemak uitzoeken en kennismaken met het uitgaansleven op Curacao!

De eerste week
De eerste week hebben we beschouwd als onze vakantieweek. Daarom zijn we bijna iedere avond op stap geweest (behalve maandag en dinsdag). Voor de inburgering hebben we onszelf al een Antiliaans kleurtje proberen te geven en probeer ik wat Papiamentse woordjes te leren. De zon scheen helaas niet iedere dag. Een dag heeft het zo hard geregend dat de straten blank stonden. Omdat het in Curacao niet vaak regent, vinden de bewoners van Curacao dat maar niks. Dat was mooi om te zien tijdens het uitgaan. Toen het ging regenen liep er een stroom van Curacaoërs naar binnen en de Nederlanders bleven rustig buiten staan.

Cultuurverschillen
Verder hebben we ook andere verschillen gezien. Sowieso de Nederlandse invloeden die zijn aangebracht aan Curacao. Je ziet meteen wanneer iets door een Nederlander is gemaakt omdat het dan erg moet eruit ziet. De luxe resorts op Curacao geven een vertekend beeld van de cultuur. De bevolking is vrij arm maar de Nederlanders hebben allemaal luxe resorts gebouwd met warm water, airco, louche ruimtes noem het maar op. Echt niet normaal dat daarnaast een klein huisje staat met golf platen waar gewoon mensen in leven. Ook zie je dat binnen de bedrijven Nederlanders de goede baantjes hebben en de Curacaoers de klusjes moeten opknappen. Er is dus een vrij grote hiearchie tussen de twee culturen en mensen kijken echt naar je op wanneer je langsloopt. Logisch dat er overvallen plaatsvinden. Gelukkig zitten wij in een veilig studentenhuis en ik zorg er ook voor dat ik mijn spullen thuis laat. Verder hebben we op een andere manier kennis gemaakt met de cultuur op Curacao. Dit begon al toen we net waren geland op Curacao en nog in het vliegtuig zaten.

Paspoortcontrole
Ik vloog met een ander meisje die bij mij in de minorgroep zit en we hadden onze kamers bij elkaar gereserveerd. Toen we aankwamen in Curacao mochten we het vliegveld niet binnentaxiën. De douane had staking en officieel mochten we het land niet in. Uiteindelijk mochten we zonder douane het land betreden, maar we hadden onze stempel nog niet in onze paspoorten staan. Omdat wij over vijf maanden pas terugvliegen, zouden we moeilijkheden kunnen krijgen met de douane. Dus wij met zijn tweeën naar het vliegveld gereden, maar daar konden ze niks voor ons doen. De immigratie zou dit moeten oplossen en die zou er donderdag na 15.00u zijn. Dus wij op donderdag na 15.00u naar de luchthaven en gezegd dat wij een afspraak hadden met de immigratie. We hadden een douaneambte aangesproken en die vertelde ons dat we een telefoonnummer moesten draaien. Dus ik de immigratie gebeld en die vertelde dat zij onze paspoorten niet mochten stempelen omdat wij niet geregistreerd stonden voor de vlucht die op dat moment geland was. Er werd mij verteld dat ik de directeur van het vliegveld de volgende dag moest bellen. Nu hebben we de directeur van het vliegveld gebeld en nu moeten we morgenvroeg om 8.00u onszelf melden. Nu zijn we er al zo vaak geweest en wil ik die stempel nu voort wel eens hebben hoor!

Huisvesting
De huisvesting die wij hadden geboekt was een studentenhuis in Punda. Ik had er persoonlijk wel meer van verwacht. Binnengekomen hingen overal regels, een echt studentenhuis dus. Het was er ook niet echt schoon en mijn kamer rook erg muf. De volgende dag heb ik dan ook alles schoongemaakt. Achja, het was mijn Van Iersel dagje in Curacao, ik was het nog gewend omdat het zaterdagochtend was en ik toch mijn jetlag had. Maar wat was het VIES! Echt, ik heb nog nooit zoveel stof en rotzooi gezien.
Wat een hoop goed maakt zijn de huisgenootjes. Die zijn erg gezellig dus dat maakt een hoop goed. We zitten met ongeveer 25 mensen verspreid over 3 huizen en we hebben een vaste plek waar iedereen bij elkaar komt. Om onze jetlag te overbruggen zijn we meteen met de huisgenootjes op stap gegaan bij Cabana en Bermuda. Dat was erg gezellig en dat hebben we zo’n beetje de hele week gedaan. Iedere dag is er ergens anders iets te doen. We zijn daarom ook bij Wet&Wild, Mambo Beach, TMF Café en Kokomo Beach voor de Full Moon party geweest.

Muggen
De muggen zijn erg agressief in Curacao. Tenminste, voor mij waren ze dat wel. Meteen na de eerste nacht in Curacao was ik al lek gestoken en de tweede dag was het nog erger. Op een gegeven moment werden de plekken steeds groter. Hiervoor ben ik naar de dokter gegaan en heb ik allergiepillen en een zalfje gekregen. Het is nu wel minder, maar ik had erg veel jeuk. Het is verstandig om naar de dokter te gaan omdat je littekens kan krijgen van de muggenbulten.

Verdwaald
In Curacao is een auto een must. Met de auto kun je overal komen, maar zonder auto kom je nergens. Daarom hadden we in de eerste week gelijk een auto gehuurd voor de komende vijf maanden. Hij rijdt erg fijn. Dat moet ook wel want de verkeersregels zijn wel wat anders dan in Nederland. Ik had al gelijk gezien dat de benzinetank niet vol zat, maar we moesten nog even oefenen met rijden. Curacao is niet groot, je kunt zo overal komen. Maar het is dan wel de bedoeling dat je de weg weet. Op een gegeven moment gingen we naar het afscheidsfeestje van een vriendin van Esther, mijn reis-, huis- en minorgenootje. We waren alleen verkeerd gereden en ik zat achter het stuur. We wisten niet meer waar we waren en de reserve benzine tank bleef maar leeglopen. Op een gegeven moment stond het pijltje echt naar links, we hadden bijna niks meer. We kwamen aan bij een stoplicht, maarr.. welke kant moesten we op? Ik had de linker baan gekozen, maar dan moesten we echt geluk hebben dat daar een benzinepomp zou zitten. Naast ons stond bij het stoplicht een auto met alleen een mevrouw erin. Het meisje wat bij ons op de achterbank zat ging uit het raam hangen en riep: MEVROUW! MEVROUW! MEVROUW! Die mevrouw dacht echt: Wanne gek zeg. Maar Yvette ging door: MEVROUW! Mag ik iets vragen? Toen moest die mevrouw wel omkijken en ik kon mn lach niet meer inhouden. Yvette vroeg waar het tankstation was en de mevrouw zei dat die rechts was. Maar wij stonden in het linkse vak. Dus Yvette weer: MEVROUW! Mogen wij dan even voor? Dat mocht wel dus wij voor die mevrouw door en gelukkig konden we tanken. Pff, wij opgelucht!

Autopech
We hebben ook een moment gehad waarbij het minder goed ging. Afgelopen vrijdag waren de meeste mensen van de minor aangekomen en hadden we met de groep afgesproken bij een paar klasgenoten. Vanuit daar zijn we naar Kokomo Beach vertrokken voor de Full Moon party. Onderweg stonden we bij het stoplicht en in een keer startte de motor niet meer. Er kwam allemaal rook uit de motorkap en de teller voor de koelvloeistof stond op hoog. Ineens verschenen er allemaal rode lampjes en we konden de motor niet meer starten. Daar stonden we dan met zijn vieren in de auto midden op de weg. We hadden het nummer van onze verhuurder opgezocht en opgebeld. Hij kwam meteen en zei dat we de auto aan de kant van de weg moesten zetten. Na 10 minuten kwam een auto de weg af en naast ons staan. Een echtpaar stapte uit en vroeg wat er aan de hand was. Wij vertelden ons probleem maar zeiden dat er hulp onderweg was. Ze hebben ons toen geholpen door water toe te voegen. Ze waren echt super aardig want ze hebben ons geholpen totdat we weer weg konden rijden en de man van de autoverhuur klaar was. We konden achter hun aan rijden want zij gingen ook naar dat feest. In het totaal hebben we over een rit van 25 minuten 2 uur gedaan.

School
We hebben een leuke week gehad, maar er moet ook gestudeerd worden! In de planning stond dat we op vrijdag de eerste bijeenkomst zouden hebben op de University Dutch Caribbean en dan ook te horen zouden krijgen waar we stage zouden gaan lopen. Maar helaas, de meeste studenten zaten toen nog in het koude Nederland, dus kon de bijeenkomst nog niet doorgaan. Daarom was deze verzet naar maandag, vandaag dus. De bijeenkomst was erg interessant. Het college werd gegeven door een Nederlandse leraar die al 9 jaar op Curacao woont. Hij heeft ons zijn mobiele telefoonnummer gegeven voor als er iets aan de hand is. Daarna hebben we eindelijk te horen gekregen waar we stage gaan lopen. Ik ga stage lopen bij Wasserij Korsow. Het is de grootste wasserette van Curacao waar alle was van ziekenhuizen en hotels komt. Ik weet nog niet wat ik moet doen. Woensdag is mijn eerste dag. De meesten beginnen vandaag of morgen. Ik heb dus nog lekker een dagje vrij, maar dan moet ik ook echt aan de bak. De stagecoördinator gaat bij elke stagiaire mee voor introductie. Ik ben dus erg benieuwd wat mij deze week zal gaan brengen..!
Voor het geval dat je nog iets wilt weten kun je altijd whatsappen of facebooken. Er is bijna overal wifi, alleen de verbinding in mijn kamer is niet altijd goed.

Groetjes Marloes

  • 05 Februari 2013 - 11:29

    Renate:

    Marloesjeee,

    wat een enerverende aankomst op Curaçao met de douane. Zo te lezen heb je het al erg naar je zin, mooi! Succes morgen met je eerste dagje stage :)

    Groetjes uit het, gelukkig niet meer witte, Nederland! xx

  • 05 Februari 2013 - 12:01

    Sanne:

    Heeej Marloes!

    Wat een spannend verhaal, vooral dat stukje over de tank die bijna leeg was haha! Van de douane is super vervelend, maar dat komt wel goed, goed dat je daar gelijk achteraan gegaan bent want daar kun je anders op de terugweg flinke problemen mee krijgen. Je klinkt wel druk joh, feestjes en stranden! Leuk om te lezen, jij gaat het wel goed maken daar denk ik zo. Veel plezier nog en ik hoop dat je heel veel zon en weinig regen krijgt :)

    Liefs van Sanne

  • 05 Februari 2013 - 16:34

    Mam:

    Hey Muuske,

    Alles nieuw is natuurlijk even wennen. Ik weet zeker dat het je gaat lukken daar aan de andere kant van de oceaan. Ik ga je ernorm missen maar hoop op des te meer leuke verhalen om heerlijk van te genieten. Veel succes meisie.
    Veel liefs mam.

  • 05 Februari 2013 - 18:51

    Corrian:

    Hoi Marloes, leuk om te lezen joh, heel veel plezier daar.

  • 05 Februari 2013 - 19:42

    Inge :

    Hee Marloes,
    leuk om te lezen hoe het met je gaat! Je heet al veel meegemaakt in een week zeg. Heel veel succes met je eerste stage dag en geniet ervan!
    x Inge

  • 05 Februari 2013 - 20:41

    Pap:

    Hoi Muus,

    Je eerste week heb je heerlijk samengevat, prachtig. Heel goed dat je hebt kunnen wennen aan het klimaat en het studentenhuis. Het skypen is fantastisch, je bent goed bezig daar. Erg veel succes met je stage. groetjes van Pap

  • 06 Februari 2013 - 09:36

    De Kuijpers Tante !!:

    Hallo Marloes;

    Ik lees net een stukje en denk oh jeee, vanavond lees ik dus de rest. Een dikke 6 jaar geleden zat je oma nog te msn nen met Sabine toen ze in Finland zat, dus t wordt tijd dat je Ome Jos leert skypen, hij is nl de enige die dag en nacht werkt en met jou kan communiceren, op jouw dagschema of nachtschema.
    Marloes heel veel succes en vanuit De Roonsestraat veel groetjes !! Fijn dat je site nu bekend is !!
    En je moeder hou ik wel rustig . Toedeledokie en tot schrijfs maar weer xxxx

  • 06 Februari 2013 - 10:10

    Mart En Henriëtte:

    Hoi Marloes
    Gelukkig hadden we een avond vrij om je verslag te lezen en alle avonturen te verwerken. Maar spannend is niet erg als de afloop maar vrolijk is en daar hebben we vertrouwen in. Een stoere meid uit den Biezenmortel die maken ze niet bang op de Antillen!
    Met Carnaval gaan we je missen maar voor jou geldt dat je het daar tropisch gaat beleven. Geniet van de uitbundigheid, de mooie kostuums en uitdossingen en Antiliaanse carnavalssfeer.
    Veel plezier en we kijken uit naar het volgend verslag! Groetjes, Alaaf en voor het geval je een drankje neemt met Carnaval "Proost" .

  • 06 Februari 2013 - 12:47

    Janine:

    Hey Marloes,
    Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar. Heb je inmiddels je stempel gekregen?
    Fijn dat je gezellige huisgenoten hebt, erg belangrijk, en leuk om te horen dat je al zoveel bent wezen stappen.
    Heel veel succes bij je stage en geniet van je tijd op Curacao, veel leuke dingen doen ook he maar dat komt wel goed denk ik.
    Doe maar regelmatig een verslag plaatsen, dan kunnen wij een beetje meegenieten hier in ons koude kikkerlandje ;).
    xxx

  • 07 Februari 2013 - 21:41

    Pia-may Van Iersel:

    Hoi Marloes,

    Fijn om je eerste reisverslag te kunnen lezen.
    En zo te lezen heb je een goede start gemaakt.
    Geniet ervan,en heel veel succes met je stage!
    Ik kijk nu alweer uit naar je volgend reisverslag!
    Groetjes Edwin en Pia-May

  • 08 Februari 2013 - 22:19

    Pleunie:

    Hee Marloes,
    Wat n hoop al beleefd en gedaan de eerste anderhalve week. Ga
    at helemaal goed komen daar. Succes met de stage.
    Groetjes!!

  • 10 Februari 2013 - 11:47

    Henk En Maria:

    Ha Marloeske,

    Het is koud hier, dus we denken vaak aan jou. Wij zien hier sneeuw, dat kennen ze bij jou niet hè. Mis je behalve ons Nick en Simon ook nog?
    Wel mooi dat het allemaal goed met je gaat, nou ja, afgezien van enkele tegenslagjes dan. Die horen er bij en ze leveren in ieder geval mooie verhalen op.
    Verder zullen we elkaar de komende tijd wel op de hoogte houden.

    Heul veul groeten uit Knollevretersgat,


    H&M


  • 14 Februari 2013 - 12:03

    Yvonne Coppens:

    Hallo Marloes,
    Als ik je verhaal zo lees, dan ben je al meteen ingeburgerd daar op Curaçao en zal het helemaal goed komen met jou daar. Voor je het weet zijn de vijf maanden voorbij en ben je weer terug. Geniet ervan en hopelijk doe je er veel ervaring op.

    Groetjes Yvonne Coppens

  • 14 Februari 2013 - 14:46

    Sabine:

    Ha nichtje !!

    Leuk om je verhalen te lezen, ik wens je ontzettend veel succes maar vooral plezier daar op het zonnige eiland ! Veel succes op je stage en hopelijk zijn alle 'regeldingen' snel opgelost, het hoort er een beetje bij ;)
    Take it easy & enjoy !!
    Ik ga je volgen !!


    Groetjes vanuit sneeuw, koud, nat Nederland ( ja dat is fijn om te horen he?)

    x Sabine & Laura

  • 16 Februari 2013 - 19:39

    De Kuijperstante:

    Nou Marloes, ik heb vanmiddag zo eens wat foto's gezien van jouw oord daar en je studiedoelen en opdrachten. "Nie Niks " zouden je Biezenmortelse Opa en Oma zeggen, dus da's mooi meid.
    Ja Dieke mist jou ook maar gelukkig zag ie mij weer een keer dus die overleeft je afwezigheid wel.
    Hoe gaat t met je studie? Hou de boy's goed in de gaten ze zijn altijd wel ergens goed voor, al is het maar om je parasol te verzetten na een lange dag studie... Nou Marloes ik kijk met spanning naar je nieuwe verhalen uit hoor, ennuh stuur mij ook eens een berichtje via de mail dan kan ik je wat foto's sturen !!

    Tante Janny xx

  • 17 Februari 2013 - 16:19

    Lia Brekelmans:

    He Marloes

    Leuk om je verhalen te lezen. We hadden natuurlijk ook van Jose en Jan al de eerste verhalen gehoord.
    Het zal wel wennen zijn, voor t eerst op kamers en dan zo ver weg. Maar daar leer je t meest van en dat is volgens mij ook t leukste. De temperaturen zijn daar een stuk beter als hier, dat is meteen een groot voordeel en volgens mij zijn de mensen daar ook relax.
    Ga maar lekker genieten.
    groetjes van kees en lia brekelmans

  • 25 Februari 2013 - 22:06

    De Kuijpers' Tante:

    Hoi Marloes, het waar ben jij. Nu is wel duidelijk hoor ! Feest ze en tussendoor een beetjuh .... Bijkomen op je stage , hier nog steeds winter en sneeuw dus je zit daar nog niet zo slecht lijkt me ! Veel groeten ook van de rest hier xx

  • 25 Februari 2013 - 22:06

    De Kuijpers' Tante:

    Hoi Marloes, het waar ben jij. Nu is wel duidelijk hoor ! Feest ze en tussendoor een beetjuh .... Bijkomen op je stage , hier nog steeds winter en sneeuw dus je zit daar nog niet zo slecht lijkt me ! Veel groeten ook van de rest hier xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 05 Feb. 2013
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 9394

Voorgaande reizen:

25 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Curacao

Landen bezocht: